Am gasit informatii de la membrii Plus, adunate pentru a ajuta populatia.
Va redau aici mesajul integral.
“Pentru că în perioada următoare comunicarea cetățean – primării este esențială, am făcut o analiză a modului în care primăriile de sector acționează pentru prevenirea COVID-19 și sprijină cetățenii aflați în dificultate, în izolare acasă. Am căutat cu precădere să vedem în ce măsură este ușor să afli ce să faci în situația în care intri în izolare, dacă primăriile au comunicat cu prioritate și transparent ajutorul pe care îl pot da acestor persoane, dar și ce alte măsuri au luat peste cele reglementate prin lege.
SECTOR 1
Pe prima pagină a site-ului Sectorului 1 apare informația cu privire la liniile telefonice de urgență la care pot suna persoanele aflate în auto-izolare:
„Pentru a veni în sprijinul locuitorilor Sectorului 1 care sunt auto-izolați la domiciliu, Primăria Sectorului 1 a înființat două linii telefonice de urgență: 0734.45.45.43 și 0742.924.924 la care persoanele pot suna pentru a se înregistra sau pentru a primi sprijin.
Prin structurile de specialitate din cadrul Primăriei, persoanele care se află în situația de a fi izolate la domiciliu pot apela liniile de urgență pentru a solicita alimente de bază sau hrană caldă.
În cadrul ședinței Comitetului Local pentru Situații de Urgență Sector 1 din data de 11 martie 2020, s-au aprobat mai multe măsuri de combatere și limitare a răspândirii noului Coronavirus printre care și achiziția și constituirea unui stoc de alimente de bază, precum și asigurarea de mese calde persoanelor auto-izolate sau carantinate pe raza Sectorului 1”.
Nu sunt menționate ce fel de alimente de bază pot fi trimise, ce înseamnă masă caldă, în ce condiții.
Ultimele HCL-uri afișate sunt din 28 ianuarie 2020. Pe site sunt postate cele 15 recomandări de la MAI, dar într-o formă total neprietenoasă: e scanat efectiv documentul primit de primărie și urcat în site.
SECTOR 2
Pe prima pagină se face referire la măsurile de protejare a populației aprobate de primărie în data de 16 martie:
- Constituirea unei echipe speciale la nivelul D.G.A.S.P.C. Sector 2 care să preia toate solicitările persoanelor aflate în carantină sau izolare la domiciliu pe raza Sectorului 2;
- Persoanele aflate în izolare la domiciliu pot solicita sprijinul autorității locale sunând la de telefon 021/9862– Ambulanța Socială Sector 2; 021/9852– D.G.A.S.P.C. Sector 2 de luni până vineri între orele 08.00-20.00; sâmbătă și duminică între orele 08.00-14.00;
- În funcție de nevoile acestora, D.G.A.S.P.C. Sector 2 le va pune la dispoziție, gratuit, alimente, apă, medicamente și bunuri de îngrijire personală pe perioada izolării;
- D.G.A.S.P.C Sector 2 va prelua apelurile de la persoanele care vor să doneze alimente neperisabile;
- Administrația Domeniului Public Sector 2 – va lua măsuri urgente de punere în funcțiune a fântânilor cu apă potabilă pentru populație și asigurarea igienizării acestora. Deschiderea fântânilor se va face doar după obținerea avizelor favorabile de la Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București, iar dezinfectarea lor se va face după un program bine stabilit;
- Identificarea persoanelor fără adăpost de către Poliția Locală Sector 2 și asigurarea cazării în spațiul special destinat, toaletarea și igienizarea acestora;
- Interzicerea desfășurării în Sectorul 2 a târgurilor şi altor activități colective;
- Suspendarea activităților specifice transcrierilor certificatelor de naștere/căsătorie pentru cetățenii români care nu au avut niciodată domiciliul în România, precum și pentru cetățenii români cu domiciliul pe raza Sectorului 2, divorțurile administrative, schimbările de nume, rectificări, înregistrări tardive, cu excepția cazurilor urgente;
- Programul de relații cu publicul va fi redus la 2 zile, respectiv marți în intervalul orar 08,30-16,30 și joi între orele 08,30-18,30;
- Programul de relații cu publicul pentru înregistrarea nașterilor, căsătoriilor, deceselor, eliberare CI, CIP, vize de reședință, nu se modifică;
- Se va executa igienizarea totală din două în două ore, timp de 10 minute, a încăperilor în care se lucrează cu publicul prin folosirea aparatele cu abur;
- Emiterea unui set de măsuri pentru asociațiile de proprietari/locatari din Sectorul 2 pentru prevenirea coronavirusului COVID-19 ce se vor aplica prin Direcția Servicii Publice/Serviciul Relații cu Asociațiile de Proprietari și transmis reprezentanților asociațiilor.
Pe lângă aceste măsuri pe site apar pe prima pagină știri generale referitoare la epidemie.
Pe site-ul DGASPC apare clar informarea cu privire la liniile telefonice pentru asistență. Valoarea săptămânală a pachetelor de alimente pentru izolați este de 100 lei / 1 persoană adultă, 180 lei / 2 persoane adulte și 50 lei/copil 3-10 ani, iar pentru produse nealimentare de 50 lei/ adult, sume fără TVA.
Lipsesc cu desăvârșire produse pentru copii mici (scutece, lapte praf specific), în schimb la produsele alimentare pentru copii pachetul conține un borcan de compot, o bucată de lapte praf de 500 ml, o cutie ceai de plante și 1 kg fulgi de porumb. Nu se specifică cine a întocmit această listă și pe ce bază, având în vedere că compotul este un produs cu conținut mare de zahăr, neesențial pentru alimentația unui copil (ca să nu spunem dăunător).
De apreciat publicarea integrală a procedurilor privind pachetele, deși într-un format deosebit de neprietenos (scan).
Pe lângă măsurile bune luate se vede lipsa totală a digitalizării în sectorul 2, activitatea directă cu publicul nefiind întreruptă.
SECTOR 3
Partea bună este că primăria sectorului 3 este digitalizată și nu mai lucrează deschis cu publicul – de altfel cum deschizi site-ul primul lucru care îți sare în ochi este reclama la biroul online. Partea proastă este că nu se face nici o referire la epidemie. Epidemia nu există pentru sectorul 3, doar că au trebuit să închidă ghișeele.
Pentru cine e mai insistent și sapă mai atent găsește din click în click o mică postare cu liniile telefonice puse la dispoziția izolaților.
„Venind în întâmpinarea persoanelor care și-au exprimat dorința de a ni se alătura demersurilor întreprinse de instituția noastră, oferind suport persoanelor aflate în izolare la domiciliu, persoanelor vârstnice, singure, greu deplasabile, am pus la dispoziție două numere de telefon, respectiv, 0751.055.838 și 0729.038.128.
Astfel, instituția noastră contactează toate persoanele din listele puse la dispoziție de către Direcția de Sănătate Publică București și Instituția Prefectului Municipiul București, iar, în funcție de nevoile acestora D.G.A.S.P.C. Sector 3 asigură servicii de consiliere și informare, precum și livrarea de produse alimentare, în limita resurselor disponibile.”
Nu se menționează care sunt produsele și în ce condiții. Nu sunt menționate alte măsuri.
Ultimele HCL-uri publicate sunt din 10 martie a.c.
SECTOR 4
Sectorul 4 a pornit în forță în data de 25 februarie cu o campanie de informare a locuitorilor privind modalitățile de protecție împotriva virusului gripal și a noului coronavirus, prin distribuirea de broșuri care conțin informații legate de modalitatea de prevenire și răspândire a infecțiilor gripale, inclusiv a celor cu coronavirus.
Pe 26 februarie au luat o listă de alte măsuri, majoritatea în linie cu obligațiile legale ale primăriei de a susține persoanele în carantină și în izolare. Alte măsuri:
- S4 va pune la dispoziția autorităților competente, la cererea acestora, servicii de dezinfecție în spitalele de pe raza Sectorului 4.
- S4 va completa rezervele de alimente, la cererea autorităților competente.
- S4 va spori numărul unităților de patrulare ale poliției locale pe raza Sectorului 4 în vederea menținerii liniștii și ordinii publice.
- S4 va pune la dispoziția autorităților competente, la cererea acestora, personal medical din rețeaua D.G.A.S.P.C. Sector 4.
- S4 va veni în sprijinul persoanelor care ar putea fi izolate la domiciliu și le va furniza acestora mijloacele de trai necesare în perioada izolării – hrană, apă, medicamente, etc.
Primăria se mai laudă și cu achiziții de săpun și hârtie igienică pentru școli, de parcă aceste lucruri nu sunt normale și nu intră în atribuțiile primăriei de sector.
Din 28 februarie nici o altă activitate, știre, informare. Ultima informare de la Grupul de Informare Strategică este din 8 martie.
Numărul alocat pentru izolați este de la Poliția Locală. Nu sunt informații concrete despre cum poate ajuta primăria izolații sau ce procedură este urmată.
SECTOR 5
Cu toții știm activitatea cu pachetele de igienizare distribuite de primar către populație – cu oamenii primăriei fără a purta echipament de protecție, fără o achiziție transparentă a produselor etc.
Când deschizi pagina primăriei primul lucru care te lovește este poza primarului. Că asta este important în perioadă de criză.
Pe site nu există absolut nici o mențiune despre epidemie în afară de o știre din 26 februarie cu informații générale despre virus și prevenția contaminării. Dacă găsești știrea, că nu e foarte evidentă.
Pe site-ul DGASPC – încă o dată poza primarului, și printre multe altele și un link către măsuri COVID19. Pe link este o singură postare din 11 martie prin care în principal ne trimite către siteul Autorității Naționale pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii si Adopții pentru mai multe informații despre epidemie și ne informează că nu se mai lucrează cu publicul și că cererile pot fi trimise pe mail (digitalizare sec 21).
Nu există absolut nici o informație despre modul în care primăria poate ajuta persoanele izolate sau despre orice alte măsuri de prevenție pe care le-ar fi luat primăria în această perioadă.
SECTOR 6
Pe prima pagină ne sare în ochi poza primarului (prost poziționată). Există o secțiune mică de « prevenție sănătate publică » în care sunt puse toate HCL-urile referitoare la măsurile luate împotriva epidemiei, în format scan.
Undeva este menționată o știre prin care „Vineri, 13 martie 2020, au fost distribuite către populaţie 1095 măşti medicinale de protecţie, prin intermediul celor 9 centre de informare și asistență din Sectorul 6, aflate în subordinea autorităţii locale. Numărul total de măşti puse la dispoziţia cetăţenilor de la începutul săptămânii se ridică la suma de 4210 bucăţi.
De asemenea, echipe special desemnate şi echipate corespunzător s-au prezentat la domiciliul persoanelor aflate în regim de autoizolare pentru a le distribui saci speciali pentru gunoi şi materiale informative”.
Pe site-ul DGASPC este un pop-up cu informații pentru persoanele izolate.
„Procedură privind asigurarea produselor și serviciilor de strictă necesitate pentru persoanele izolate la domiciliu în contextul epidemiei de CoVid-19.
DGASPC Sector 6 pune la dispoziția Direcției de Sănătate Publică și Comitetul Local pentru Situații de Urgență din cadrul Primăriei Sectorului 6, precum și persoanelor referite către instituțiile mai sus menționate, aflate în autoizolare la domiciliu, două numere de telefon la care se pot adresa atât pentru luarea în evidență, cât și pentru solicitarea de alimente, produse de igienă și medicamente conform prezentei proceduri, astfel:
0319593
– de luni până vineri, în intervalul 08.00 – 20.00
– sâmbăta și duminica în intervalul 08.00 – 14.00
0731624849 – telefon non stop »
De asemenea sunt prezente o procedură completă de triere a cazurilor și o serie de infografice referitoare la măsurile pe care trebuie să le ia o persoană aflată în izolare acasă.
Concluzii
Epidemia de COVID-19 este, evident, cea mai gravă problemă a populației în această perioadă, iar informațiile legate de măsurile de prevenire și de ajutor a populației ar trebui să primeze pe siteurile primăriilor. Primăriile ar trebuie să lase la o parte cultul personalității și campaniile electorale și să promoveze activ, într-un format vizibil și ușor de înțeles pentru orice cetățean, informații de genul :
- Care este ajutorul dat din partea primăriei persoanelor izolate la domiciliu (pachete alimentare sau/și nealimentare, în ce constau, care sunt procedurile de obținere etc), cu număr de telefon dedicat și extrem de vizibil
- Care sunt măsurile pe care o persoană aflată în izolare trebuie să le ia referitoare la activitatea casnică și, foarte important – la gestionarea deșeurilor
- Ce alte măsuri suplimentare ia primăria în această perioadă pentru dezinfecție, salubritate și gestionarea deșeurilor, pentru a preveni răspândirea epidemiei
- Ce măsuri ia primăria cu privire la alte categorii de persoane aflate în dificultate (persoane vârstnice singure, persoane cu dizabilități, oamenii străzii)
- Ce măsuri recomandă OMS pentru prevenția individuală a contaminării
- Informații actualizate despre răspândirea COVID-19 în București: număr de persoane contaminate și număr de persoane în carantină la nivel de București și număr de persoane izolate înregistrate pe raza sectorului
- Dacă există conlucrări cu ONG-uri de specialitate (și care sunt acestea) aflate pe raza sectorului în privința disipării informației privitoare prevenția epidemiei și/sau conlucrări în scopul de a da ajutorul necesar cetățenilor aflați în dificultate.”